Terugkomst en thuis... - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Chris Raes - WaarBenJij.nu Terugkomst en thuis... - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Chris Raes - WaarBenJij.nu

Terugkomst en thuis...

Door: Chrizzle

Blijf op de hoogte en volg Chris

17 Maart 2009 | Nederland, Brunssum

Zoals iedereen ondertussen weet ben ik alweer een tijdje terug uit het verre Afrika. Ik zil graag mijn reisdagboek afsluiten met nog een klein laatste weblog.

De dag voor vertrek moesten Niels en ik onze koffers nog inpakken. Om een of andere reden hadden we er beide geen zin in, misschien wel omdat we helemaal niet naar huis wilde gaan. Helaas was blijven geen optie.
Na ons "laatste avondmaal" in Kaapstad en nog een rondje in Azoka's besloten Niels en ik onze koffers toch maar te gaan inpakken (lees 23.00 uur in de avond). Het inpakken van de koffers ging sneller dan we verwacht hadden. Aangezien er veel rotzooi niet meer mee terugging.
Rond een uur of een gingen we naar bed toe. Om eerlijk te zijn heb ik geen oog dicht gedaan en denk dat dat ook gold voor Niels. Waarom ik geen oog dicht kon doen, beats me... Misschien angst, zenuwen om terug te gaan naar Nederland.
De wekker ging om drie uur, maar we stonden pas tegen vier uur op.
Nadat we beide een douche genomen hadden belde we (met pijn in ons hart) good old Intercab op voor onze laatste reis in SA. Niet veel later arriveerde de taxi.
Toen we beide richting taxi liepen zagen we een bekend gezicht van een taxichauffeur die we al een aantal maanden, tot onze spijt, niet meer gezien hadden. Het was Abdullah en we konden aan zijn gezicht zien dat hij dolblij was om ons te zien.
Voordat we instapte vertelde hij dat hij ons gemist had, maar dat hij een paar maanden ziek was geweest en ondertussen ook een hartoperatie had ondergaan. Vandaag was het de tweede dag dat hij weer voor Intercab reed sinds maanden.
Eenmaal in de taxi vertelde we hem dat hij ons aar he vliegveld moest brengen, omdat we terug naar huis moesten. Hij vond het erg jammer dat we terug naar hus gingen, maar hij zei wel dat het "destiny" was dat hij ons wegbracht.
Ondanks dat de rit aangenaam was (mede doordat Abdullah ons bracht), voelde we toch alle drie een zekere mineurstemming. Daarnaast namen we via de PA afscheid van alle andere chaffeurs. Neville, Dico, Papa Joe, Mr. Mohammed en alle andere die ons al die tijd van A naar B hebben gebracht en die ik nooit in mijn leven zou vergeten.
Aangekomen bij het vliegtuig was het bedrag van de rit R200,- (dit is een voorafgesproken prijs voor ritten naar het vliegtuig). We maakten er R300,- van. Abdullah leek het eerst niet helemaal te snappen, want hij draaide zich om naar mij en Niels en zei dat het teveel was. Toen we hem vertelde dat R100,- fooi was kreeg hij een blik in zijn ogen of hij elk moment in huilen kon uitbarsten. Voor mij, van al het moois dat ik heb mogen aanschouwen of heb mogen meemaken, was dit misschien wel het beste van alles. De dankbaarheid in de ogen van die goede man.
Buiten de taxi namen we afscheid van Abdullah. In plaats van een hand kregen we een knuffel van Abdullah, iets wat in Nederland volslagen vreemd zou zijn. Voor mij en Niels was het in ieder geval heel speciaal en ik denk dat Abdullah er net zo over dacht en denkt.
Na dit mooie afscheid gingen we de luchthaven in en kochten nog sloffen sigaretten voor Joyce en gingen naar de tax refunds. Daarna meteen door naar het inchecken en na het inchecken aten we nog wat in de terminal. Onze laatste maaltijd op Zuid-Afrikaanse grond... zucht.
Niet veel later zaten we in het vliegtuig op weg naar Europa.
De vlucht was goed verlopen en na twee uur wachten in Londen kwamen we aan in Brussel waar het gehele ontvangstcommittee op ons stond te wachten. Het was goed om mijn familie, de familie van Niels, Mol en Martijn weer te zien. Toch voelde ik ergens pijn in mijn hart...
Niet veel later zaten we op weg naar huis. Toen we Brunssum in reden zag ik dat de tijd had blijven stilstaan. Het was alsof alles nog zo was als toen ik wegging... Echt bizar, terwijl ik in zes maanden toch echt veranderd ben.
De dagen erna kwam mijn familie en vrienden me opzoeken en langzaam sloop het normale leven erin ... Al moet ik zeggen dat ik nog niet helemaal ben aangepast en dat ik Zuid-Afrika en Kaapstad nog dagelijks mis. Iets wat ik waarschijnlijk de rest van mijn leven zou blijven doen, maar ik kan tenminste zeggen dat Niels en ik de uitdaging zijn aangegaan. Iets wat ik met niemand anders dan met Niels had willen doen.

Een woord van dank:

Als eerste wil ik Niels, Nelsch, Benaan, Nebaan, Mongool bedanken voor met mij naar SA/CT te gaan en daar de mooiste tijd van mijn leven mee te mogen maken. Zonder jou had het niet zo hard gebemd! Dit is iets waar we nog over praten als we oud zijn! Top! Daarnaast nog bedankt voor de dagelijkse dosis humor en filmpret!

Mijn ouders en Linda voor alle steun (mentaal en financieel!). Zonder jullie steun was het stukken moeilijker geweest.

Mijn familie voor al jullie lieve berichtjes op mijn weblog!

Voor al mijn vrienden en kennissen voor het lezen van mijn weblog, mailtjes en krabbels.

Geert, Tom en Jenno... Het was super leuk om jullie te leren kennen. Ik heb echt het idee dat we mede door CT en de knotsgekke tijd die wij daar hebben gehad vrienden voor het leven zijn geworden. Ik kijk al uit om samen Nederland onveilig te gaan maken.

Mevrouw Sommer wil ik graag bedanken voor alle goede hulp, begeleiding en het kleine zetje in mijn rug wat ik nodig had om naar Zuid-Afrika te gaan. Daarnaast wil ik u nog bedanken voor alle goede steun, begeleiding en tips die u me heeft gegeven tijdens mijn verblijf. Mocht u dit lezen ... Mijn stageverslag volgt snel :)

Voor iedereen die ik alsnog vergeten ben ... bedankt :)



  • 17 Maart 2009 - 15:34

    Niels:

    Chrisje!
    Heb je heel mooi beschreven! Vooral die laatste taxi-rit was erg zwaar voor ons denk ik. Het gevoel dat ik krijg bij het lezen, sluit precies aan bij het gevoel dat we toen hadden.

    Iets wat voor buitenstaanders niet makkelijk te begrijpen is, hebben wij enorme ECHTE heimwee nu we weer 'thuis' zijn. Wij als individu zijn enorm veranderd maar de omgeving om je heen is stil blijven staan en zal zich daar niet op aanpassen...

    Uiteraard jij ook heel erg bedankt Chrisje, voor de goeie tijd die wij daar hebben gehad! Had dit ook met niemand anders willen(/kunnen) doen! We zullen deze ervaringen nog lang nabespreken en niemand die ons dat kan afnemen!Het was goed om met jou samen te wonen, te werken, te feesten, te ouwhoeren en te ......never mind:P

    Nog even een toevoeging aan de chauffeurs: Onze eerste in CT, stotterende Tunaid!!! TUH-TUH-TUH-TUH-TUH-TUH En verder ook het lieve vrouwtje van controlcentre:)

    Mevr Sommer, voor mij geld hetzelfde als Chris, mijn stageverslag komt spoedig:)

    ALLES EN IEDEREEN BEDANKT!
    EN TOT OOIT MOOIE STAD!!!!

  • 17 Maart 2009 - 15:41

    Chris Raes:

    AMEN Niels!

    Elke dag heb ik nog heimwee. Dat is niet zozeer naar het weer. Heimwee heb ik naar het gevoel van vrijheid, hoe de mensen zijn, het land(schap) en naar zoveel meer wat ik niet in woorden kan uitdrukken, maar wat ik van binnen voel.
    Junaid zou ik nooit vergeten, ik was echt bang om bij hem in de taxi te stappen. Mede door wat iedereen in Nederland over de "gevaren in Kaapstad" vertelde. Dacht echt dat hij ons naar een steegje zou rijden om ons te lynchen. Achteraf belachelijk dat ik dat dacht. Daarnaast zijn de meeste zwarte (werkende) mensen in Afrika gewoon top!
    Weet bijna zeker dat ik er dit leven zeker nog voor een langere periode naar terug keer!
    Baie dankie

  • 17 Maart 2009 - 16:11

    Martijn De Duif:

    Nederland is voor Homo's.. South-Africa for president!

    :'(

  • 17 Maart 2009 - 17:37

    Sandy:

    Hey neefje!

    Ik vind dat je bovenstaande erg mooi verwoord hebt. Mijn kleine neefje is heel erg veranderd! Ik kan me ook goed voorstellen dat je moeite hebt met weer thuis te zijn (aangezien ik ook zo reislustig ben, tja... zit in de familie!). Al ben ik ontzettend blij dat je terug bent!

    Veel liefs Sandy

  • 17 Maart 2009 - 18:11

    Chantalle:

    Chrisje,

    wat een ontroerend verhaal! Zo mooi....

    Jullie hebben echt met pijn in het hart afscheid genomen van Capetown. Zo bizar dat alles hier zo'n sleur is en dat de tijd heeft stil gestaan.

    Zorg dat je dit studiejaar goed afsluit en dat je volgend jaar weer mag teruggaan naar CP!

    Groetjes Chantalle

  • 17 Maart 2009 - 20:48

    Ellie:

    hoi Chris

    Met tranen in de ogen heb ik je laatste verslag van je 6 maanden afrika gelezen en ik geloof je op je woord.
    Het is waar wat je schrijft je bent zeker niet zo terug gekomen alsdat je gegaan bent.
    Afrika heeft een completer mens van je gemaakt.
    En wij hebben er op afstand van mogen genieten wat ik ook zeer zeker gedaan heb.
    Moet zeggen heb al die tijd genoten van je verslagen.
    dikke knuffel

    Wiel en Ellie

  • 18 Maart 2009 - 08:02

    Je Zus En Jo:

    hele mooie tekst chris it out tears in mine eys

    je bent veranderd en dat is goed. en blijf zoals je bent.

    groetjes zus en jo

    wat wil je voor je verjaardag hebben???

    groetjessssssssssss
    tot vrijdag

  • 21 Maart 2009 - 18:10

    Jeanny:

    Chris,

    Traantje moeten wegpinken tijdens het lezen. Wij hebben mogen meemaken hoe jullie daar geleefd/genoten van kaapstad!!! Voor ons was het een bijzondere ervaring!!

    Kan me best voorstellen dat jullie heimwee hebben naar Zuid-Afrika, want dat hadden wij al na 17 dagen. Wij zijn ook besmet met het virus van Z.A.
    Ik hoop dat we snel terug kunnen gaan (vakantie).

    Baie dankie!!

    Groetjes Jeanny

  • 23 Maart 2009 - 09:05

    Leon De Vries:

    Hallo Chris,

    Fijn dat je gezond en wel thuis bent gekomen. Ik vind het geweldig dat je het zo naar jou zin in zuid afrika heb gehad. Ik had niets anders verwacht.

    Ik mis afrika vaak. Een heel andere leven's stijl en goed weer om er van te genieten.

    Sorry dat ik niet eerder geschreven heb. Ik dacht niet dat chrizzle jou e-mail adres was dus heb ik het verwijderd, anders had ik wel een bericht gestuurd. Bij deze nog bedankt voor het sturen van jou mails.

    Hou je goed en totsiens.
    Hou die bo kant blink.
    Afrikaans voor keep on smiling.

    Groetjes Leon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Brunssum

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2009

Terugkomst en thuis...

24 Januari 2009

Back From Overland Part Deux!

13 Januari 2009

Back from overland Part 1!

16 December 2008

Nederlands bezoek, Game Reserve & Verrassingen!

19 November 2008

Cederberg!
Chris

Actief sinds 19 Aug. 2008
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 37916

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 11 Juni 2010

Cape Town "the saga continues!"

24 Augustus 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: